۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۴۳۱۳۲۵
امام جمعه شبستر:

 فلسفه روزه داری در اسلام با مکاتب دیگر تفاوت دارد

حجت الاسلام محمدزاده گفت: فلسفه روزه داری در اسلام با مکاتب دیگر تفاوت های بنیادین دارد، چراکه روزه‌داری  دراسلام راهی برای رسیدن به نشاط معنوی است.
حجت الاسلام علي محمدزاده، امام جمعه شبستر

حجت الاسلام علی محمدزاده، امام جمعه شبستر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ترتیب یافت، اظهار داشت: ماه ضیافت الهی، که همگان بی‌واسطه دعوت سفره رحمت الهی هستند، فرصتی برای مبارزه و غلبه با هواهای نفسانی و آغاز زندگی سعادتمند در دنیا و آخرت است.


وی خاطرنشان کرد: هدف از روزه‌داری، دعا، نیایش و عمل به دستورات الهی در ماه مبارک رمضان، آن است که مؤمنان بعد از یک ماه به طهارت و پاکی درون و بیرون رسیده و این خود انقلابی عظیم در حرکت امت اسلامی است، در حقیقت فلسفه روزه داری در اسلام با مکاتب دیگر تفاوت های بنیادین دارد و روزه داری اسلامی راهی برای رسیدن به نشاط معنوی است.


حجت الاسلام محمدزاده با تأکید بر این‌که ظریف ترین نکته معنوی در ماه رمضان؛ اثبات اصل عبودیت است، تصریح کرد: در مکاتبی چون مسیحیت و یهود روزه داری یک نوع تنبیه خویشتن و کفاره ای برای گناهکاران است، اما در اسلام روزه‌داری یک مسیر رو به تعالی معنوی و کمال نشاط آور تلقی می شود.


امام جمعه شبستر با اشاره به این‌که سبک زندگی در ماه مبارک رمضان می تواند در دیگر ایام سال نیز مورد توجه قرار گیرد، گفت: ماه رمضان فرصتی برای اصلاح الگوی مصرف است، گفت: اصولا در اسلام اصل بر تسلیم عبد در مقابل معبود است و از این رو تمام کسانی که در ماه رمضان معذور از روزه گرفتن بودند بنا بر قاعده تسلیم ماجور تلقی می شوند.


وی با تاکید بر حفظ معنویات ماه مبارک رمضان، با اشاره به حدیثی از معصوم خاطرنشان کرد: بر اساس مفاهیم اسلامی؛ روزی که بنده گناهی مرتکب نشود، عید حقیقی محسوب می شود، از این رو باید با حفظ فضائل معنوی کسب شده در ماه ضیافت الهی، زندگی سراسر مورد رضایت حضرت ولی‌عصر(عج) داشته باشیم.


حجت الاسلام محمدزاده ادامه داد: در ماه رمضان زمينه زدودن زنگاره هايي كه قلب را آلوده مي كند، فراهم مي شود و انسان به فطرت سليم خود باز مي گردد، فطرت پاكيزه انسان بستري مهيا براي پي بردن به وجود خالق حكيم و درك شهود الهي است، اما آنچه که باید مورد توجه همگان قرار گیرد؛ لزوم بهره گیری از توشه معنوی این ماه می باشد.


وی افزود: ماه مبارک رمضان برای عده ای خسران و حسرت است، چراکه با عدم تسلیم در برابر امر حضرت حق خود را از فیوضات این ماه بزرگ محروم داشته اند و این در حالی است که این ماه در نهایت برای هر دو فرد روز دار و روزه خوار به اتمام خواهد رسید، اما فضیلت کسب شده از سوی روزه‌داران با هیچ مسأله‌ای قابل مقایسه نیست.


امام جمعه شبستر با تأکید بر این‌که نباید مسلمان یک ماهه بود، گفت: متاسفانه برخی از افراد پس از پایان ماه رمضان اعمال حسنه خود را ترک می کنند؛ اگر مؤمن روزه دار بتواند به گنج های پنهان در لحظات معنوی ماه مبارک رمضان دست پیدا کند، قطعا در دیگر ایام سال نیز زندگی سراسر معرفت و معنویت خواهد داشت./935/302/ب3

 

ارسال نظرات